Уроки української мови

Тема. ЗВЕРТАННЯ. РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ ПРИ ЗВЕРТАННІ
(урок української мови у 5 кл.).
Мета: домогтися усвідомлення і засвоєння учнями основних відомостей про звертання, вироблення практичних умінь і навичок розпізнавати звертання в тексті, вимовляти з відповідною інтонацією, розставляти відповідні розділові знаки при звертанні; виховувати любов і повагу до членів своєї родини; розвивати логічне мислення, пам’ять, уяву, мовлення, уміння аналізувати, порівнювати мовні явища.
Тип уроку: комбінований урок.
Методи і прийоми: бесіда, робота з підручником, робота в парах, робота в групах, робота з картками, «Мозковий штурм», «Незакінчене речення», гра «Так» чи «ні», розгадування ребуса,  вправа з ключем, творче завдання, синтаксичний розбір, спостереження над мовними явищами, самостійна робота, метод ПРЕС, проблемно-пошуковий метод, релаксаційна вправа «Доторкнися до зірок», хвилинка відпочинку.
Обладнання: підручники, картки, мультимедійна презентація «Звертання», «родинне дерево».
Міжпредметні зв’язки: література, музика, народознавство.
Епіграф:                                                                                        Шануйте батьків, любі                                                                                                                 діти,
Щоб потім не пожаліти.
Допоки є батько і мати,
Старайтесь їм шану віддати.
Н. Муран
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотиваційний етап.
1.Забезпечення емоційного настрою.
Релаксаційна вправа                                                                            (Слайд 1)
  2. Актуалізація суб’єктивного досвіду та опорних знань учнів.
«Мозковий штурм»
1) Який розділ мовознавства ми з вами вивчаємо?
2) Що таке синтаксис? Пунктуація?                   3) Які теми ми вже опрацювали?
ІІІ. Цілевизначення і планування.
Сьогодні продовжимо працювати над розділом «Синтаксис і пунктуація». А про що ми будемо говорити, ви дізнаєтесь, розгадавши ребус.                                                                                          (Слайд 2)

4, 5
 
                                                                                                     
Отже, тема нашого уроку «Звертання. Розділові знаки при звертанні».  
(запис у зошит теми). Весь лексичний матеріал, з яким ми будемо працювати, пов’язаний з рідною домівкою, батьками, їхніми мудрими настановами. Цій темі присвячений епіграф уроку.                                       (Слайд 3) 
Ознайомтесь із цілями уроку.                                                                                                                                                                     (Слайд 4)
Матеріал, який ви сьогодні розглянете, буде потрібний на наступних уроках мови, на контрольній роботі, при складанні діалогів, при написанні листів до своїх рідних, друзів, знайомих; у 8 класі, коли ви будете детальніше вивчати тему «Звертання»; для тих, хто в майбутньому захоче стати  вчителем чи мовознавцем – у професійній діяльності.
Проблемне питання                                                          (Слайд 5)        
 Чи можна обійтися без звертань?
ІV. Опрацювання навчального матеріалу.
Тема «Звертання» вам уже відома з початкових класів.
Що ви знаєте про звертання?                     
Робота з підручником (с.99 – 100)
Гра «Так» чи «ні»?»                                                  (Слайд 6)                                                       
1) Звертання – це слово чи сполучення слів, за допомогою яких той, хто говорить, висловлює впевненість. (Ні). А як правильно? 2) Звертання може стояти тільки на початку речення.(Ні) А як правильно? 3) Звертання виражається іменником у формі кличного відмінка. (Так).
Робота в групах.                                            (Слайд 7)                                      
Прослухати уривок із пісні «Прекрасні звертання» Надії  Красоткіної , назвати почуті звертання:


Є в нашій мові прекрасні звертання,
Добрі і мудрі, чудові слова.
Тими словами усяк без вагання
Маму найкращу свою назива.
Мамо, матусенько, мамочко, ненько,
Матінко,
усміх твій ніжний ловлю.
Мамонько рідна, моя дорогенька,
Я над усе тебе в світі люблю!
Дібрати якомога більше звертань:
до тата ( І група), до бабусі (ІІ група), до дідуся (ІІІ група).
Робота в парах (створення родинного дерева)                      (Слайд 8)
Кожна пара отримує малюнок і складає речення із назвою зображеного, використавши її у ролі  звертання. Один учень з пари виходить до дошки і  читає речення, прикріплює малюнок.
- Кілька учнів працюють із картками.
Вправа з ключем.                                                        (Слайд 9)
Поставте іменники в кличному відмінку і запишіть їх у три колонки:  1) із закінченням -е;    2) із закінченням -у, -ю;
           3) із закінченням -о.
Сестра, брат, небога, Емма, чай, охоронниця, юнак, вчитель, тітка, Оленка, Леонід.
Леоніде                              Вчителю                         Еммо
Юначе                                Чаю                                Сестро
Брате                                                                    Небого
Охороннице                                                                 Оленко
                                                                                    Тітко
Ключ.                                                                                             (Слайд 10)
 Підкресліть перші букви і прочитайте попущені слова у народному прислів’ї: «… до батьків – основа всіх… .» ( Любов до батьків – основа всіх чеснот.)
Словникова робота (небога, чеснота)                         (Слайд 11)                      
Учитель:
Діти, пам’ятайте, що шанувати батьків – це обов’язок кожної людини.
Хвилинка відпочинку.                                                                                                                                                                            (Слайд 12)
Учитель:     Ну що ж, трішки відпочили, а зараз знову беремося до роботи. Зараз ви самостійно попрацюєте з підручником  ( с. 101 ) і дасте відповідь на питання: «Якими бувають звертання за будовою?»
- Пригадайте , що таке означення? Зараз трішечки позмагаємось.
Творче завдання  «Разок намиста».                               (Слайд 13)                     
Учні отримують картки, на яких намальоване уявне намисто (по одній картці на ряд). Передаючи її один одному, вони записують по одному поширеному звертанню на кожну намистинку:

І група – означення до слова «братик»;
ІІ група –  до  слова «сестричка»;
ІІІ група – до слова «родина».
Переможе та група, яка першою збере разок намиста: заповнить усі намистинки
Робота з таблицею, підручник (с. 101).              (Слайд 14)                                
Які розділові знаки ставляться при звертанні?
Самостійна пошукова робота в групах.       
                                                                                         (Слайди 15-16)  
Учитель:     Діти! Напевно, кожному з вас, коли ви були зовсім маленькими, матуся розказувала казки. А зараз казкам потрібна ваша допомога. Вони погубили звертання і не можуть догукатися до своїх героїв.
Відшукайте речення, що відповідають ілюстраціям, та доповніть їх звертаннями до персонажів українських народних казок. Які це казки? Поясніть, які розділові знаки потрібно ставити у цих реченнях. 
1-2 – «Коза-дереза», « Котик і Півник».           3-4 – «Івасик-Телесик».
5-6 – «Лисичка-Сестричка та Вовчик-Братик», «Колобок».

1)    …чи ти пила, чи ти їла?
2)    Ні…не пила й не їла: бігла через місточок та вхопила кленовий листочок.
3)     …Несе мене лиска по каменю-мосту на своєму хвосту. Порятуй мене!
4)    …Приплинь, приплинь до бережка!
5)    …візьміть мене на крилята та понесіть до батечка.
6)    Мерзни, мерзни…!
7)    Ловись… велика та все велика!
8)    Не їж мене… я тобі пісеньку заспіваю.
Синтаксичний розбір речення. Робота в групах.               (Слайд 17)                    
Проблемне завдання: визначити, яким членом речення виступає звертання.
1)Мій сивий лагідний дідусю, я до землі тобі вклонюся.
2)Бабусю мила, горлице терпляча, спішу завжди на Ваш поріг.
3)Тату і мамо, я в боргу перед вами.
- Чи можна поставити питання до звертання?
- Яким членом речення воно виступає?
Висновок: звертання членом речення не буває.

V. Рефлексійно-оцінювальний етап.
Учитель:   А зараз для того, щоб перевірити, як ви засвоїли матеріал уроку, підведемо підсумок, пограємо у гру «Незакінчене речення»:                                                                                                              (Слайд 18)
1)    Сьогодні на уроці ми розглянули тему…
2) Звертання називає того…
             3) Звертання бувають…
            4) Звертання виражаються…
           5) Звертання у реченні може стояти…
           6) Звертання членом речення…
           7) На письмі звертання виділяються…
          8) Знак оклику при звертанні ставиться, коли…
А зараз дамо відповідь на проблемне питання уроку.                                                                                                                         (Слайд 19 )
Метод ПРЕС.
 «Незакінчене речення»:                                         (Слайд 20)                             
1)    З яким настроєм пройшов урок? (було цікаво, не дуже цікаво, нецікаво).
2)    Який етап уроку тобі найбільше сподобався?
3)    Як ти оцінюєш свої знання з теми? (глибокі і усвідомлені, потребують усвідомлення, неусвідомлені).
4)    Яке значення для тебе особисто мають знання і вміння, отримані сьогодні?(мені це знадобиться у майбутньому, значення не мають).
5)    Твої побажання присутнім .
Учитель:
Дорогі діти! Я також бажаю, щоб всі ваші мрії збувалися.  Будьте добрими, уважними синами і доньками. Проявляйте любов і вдячність до тих, хто дав вам життя і зігріває вас своєю турботою. Пам’ятайте: батькам дороге слово дітей, шанування їхньої батьківської турботи

VІ. Домашнє завдання.                                                                            (Слайд 21)
Обов’язково:
Вивчити §10
На вибір:
4-6 б.  Виконати вправу 186.
7-9 б.   Скласти 5 речень із компліментами вашим рідним, використовуючи звертання.
10–12 б. Написати твір-мініатюру на тему «Моя родина», використовуючи речення із звертаннями.
Презентація до уроку:
https://docs.google.com/presentation/d/1r9SqWbY__OOVIrGjU-BS_Py_mObve2MnOA2S2lruCno/pub?start=false&loop=false&delayms=3000


Тема. ОДНОРІДНІ Й НЕОДНОРІДНІ ОЗНАЧЕННЯ
(урок української мови у 8 класі)
Мета: ознайомити учнів із однорідними і неоднорідними означеннями; формувати вміння використовувати їх у мовленні, обґрунтовувати вживання розділових знаків за допомогою правил; виховувати любов до природи, до народних звичаїв і традицій; розвивати логічне мислення, творчу уяву, зв’язне мовлення, пам’ять.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручники, картки, мультимедійна презентація «Означення», відео про квіти, аудіо запис «Вальс квітів» П. Чайковського, ілюстративний матеріал.
Методи і прийоми: бесіда, робота з підручником, робота з картками, творче завдання, робота в групах, пояснювальний диктант, «Незакінчене речення», словникова робота, вправи «Підбери ознаку», «Похвала і нагорода», «Прес».
Міжпредметні зв’язки: народознавство, природознавство, література, музика, образотворче мистецтво.
Епіграф:                                                                                          Ці квіти                                                                                         коло хати, -
                                                                              Їх мати ще садила…
Ці квіти коло хати
З дитинства полюбила.
З колисоньки малої
Взяла любов до квітів
І до краси земної,
Що здатна серце гріти.
Г. Саблук                                                                              
Хід уроку
І.Організаційний момент.
ІІ. Мотиваційний етап.
1.Забезпечення емоційного настрою.    Демонструється відео «Мелодія квітів».                                                                (Слайд 1)
Учитель. Напевно, ще з раннього дитинства ви не раз захоплювалися розмаїттям барв і звуків природи. Та кого з нас не вабили усмішки рідної землі – квіти, чиї серця не зігрівали вони своєю ніжністю й тендітністю?
Епіграф                                                                    (Слайд 2)                                                                                                                                              
Квіти, що ростуть на нашій землі, допоможуть визначити риси вашого характеру (учні обирають квітку, яка їм найбільше до вподоби.)                                                                                                         
                                                                                         (Слайд 3)
Ромашка.   Основна риса вашого характеру – доброта й ніжність.
Волошка синьоока небесні очі землі. Визначальна риса вашого характеру – життєлюбність.
Чорнобривці. У народі їх називають по-різному: жовтяки, оксамитки, бархатки. Ті, кому до вподоби ці квіти, уміють відчувати себе щасливими.
Червоний мак  символізує чарівну силу, яка захищає від усякого зла. Якщо ваш вибір – червоний мак,  ви – експресивна натура.
Словникова робота (експресивний)
Експресивний  –  який характеризується експресією, виразний.
Учитель. У вінках, які плели дівчата, кожна квітка мала символічне значення. Барвінок уособлював життя, цвіт яблуні та вишні – красу, вроду, мрії про щастя, ромашка гнучкість і розум. Кажуть, що особливе щастя принесе той вінок, у якому вплетено дванадцять різних квітів. Сплетімо й ми віночок із речень.
2. Актуалізація суб’єктивного досвіду та опорних знань учнів.
Учитель. Перші квіти, які візьмемо,   червоний мак і барвінок. Щоб уплести їх у вінок, проведемо експрес-опитування:                                                                                                                          (Слайд 4)
 (Словникова робота (експрес))
-         Які члени речення ви знаєте?
-         Що таке означення?
-         Які члени речення називаються однорідними?
-         Які члени речення можуть бути однорідними?
-         Як пов’язуються однорідні члени в реченні?
-         На дошці з’являється перша частина пазла – червоний мак і барвінок.
ІІІ. Цілевизначення і планування.
Оголошення теми і мети уроку.
Учитель.
Сьогодні ми продовжимо працювати над темою «Однорідні члени речення», ознайомимось із однорідними та неоднорідними означеннями.                                                                  (Слайд 5)
Учитель. Ознайомтесь із цілями уроку.                                                                                                                                        (Слайд 6)
Матеріал, що вивчатиметься, буде потрібний на наступних уроках української мови при вивченні теми «Однорідні члени речення», на контрольній роботі; під час написання диктантів, творів, переказів, на уроках музики, літератури, на ДПА, ЗНО, а декому, хто в майбутньому захоче стати вчителем чи, можливо, буде мовознавцем, у професійній діяльності.
Проблемне питання                                              (Слайд 7)               
- Чим  відрізняються однорідні означення від неоднорідних?
Запис теми уроку в зошити.
ІV. Опрацювання навчального матеріалу.
Учитель.
Багато письменників у своїх творах оспівували красу квітів. Це О. Олесь, В.Симоненко, Леся Українка, М. Вороний та інші.
Проблемне завдання.
Прочитати речення, знайти означення. Чому в одному випадку між ними ставиться кома, а в іншому – ні? Як ви думаєте, які з означень однорідні?
(Один учень біля дошки підкреслює).
Барвінок стелиться в траві,
В зеленій свіжій мураві
Рясніють квітоньки:
Жовтогарячі, голубі
І срібні, з ними у юрбі
Конвалій пелюстки.
-         Додаємо другий пазл  - м’яту та любисток.
Робота з таблицею                                       (Слайд 8)                                               
Робота з підручником (с. 170)
Бесіда:  
-         Коли означення є однорідними? Неоднорідними?
-          Чи ставиться кома при однорідних означеннях? А при неоднорідних?
Для того, щоб перевірити, як ви зрозуміли новий матеріал, і дізнатися, кому які квіти потрібно дарувати, напишемо пояснювальний диктант.
- Записати речення, підкреслити однорідні й неоднорідні означення, поставити розділові знаки.
           Жінкам дарують елегантні, не дуже яскраві квіти, дівчатам – ніжні напіврозкриті бутони, що підкреслюють чистоту. Чоловікам вибирають квіти великі, менш вишукані.
Словникова робота (елегантні)                                          (Слайд 9)
                  Учитель.   Молодці, добре справились із завданням. Уплетімо ж до вінка лілею й чорнобривці (додаємо третій пазл).
Учитель.   Усім відомо, що царівною квітів вважають троянду. Для того, щоб  виконаємо вправу «Підбери ознаку».                                                                                                      (Слайд 10)
- Назвати ознаки, що характеризують квітку, підібравши однорідні або неоднорідні означення до кожної літери, що входить до слова «троянда».
Т – ТЕНДІТНА ТАТОВА;
Р – РОЗКІШНА РОЖЕВА;
О – ОСОБЛИВА ОСІННЯ;
Я – ЯСКРАВА ЯНИНА;
Н – НІЖНА НЕЗАБУТНЯ;
Д – ДИВИВИЖНА ДОБРА;
А – АРОМАТНА АНДРІЄВА.
Уплетемо до вінка ромашки і мальви (додаємо четвертий пазл).
Учитель.   Квіти надихали на творчість і видатних художників, і композиторів. Послухайте «Вальс квітів» із балету П. Чайковського «Лускунчик» і спробуйте стати письменниками.                                                                                                                                         (Слайд 11)
Коротко опишіть улюблену квітку, використовуючи речення з однорідними і неоднорідними означеннями (міні-твір або вірш – на вибір).
-         Звучить аудіозапис мелодії.  
-          Кілька учнів зачитують свої роботи.
-         Уплітаємо до вінка волошки та жасмин (п’ятий пазл)
Робота в групах                                                             (Слайд 12)                    
Прочитати текст,знайти  речення з однорідними і неоднорідними означеннями, підкреслити ці означення, пояснити  вживання розділових знаків. (Кілька учнів у цей час працюють біля дошки, виконують індивідуальні завдання).
І група
Сонце з кожним березневим днем все більше пригрівало. У долині з’явились жовтогарячі кульбаби, наче маленькі сонечка. Прегарні сірі котики густо обліпили кущі верболозу. Гущина повніє, виливається буйними яскраво-зеленими кольорами. Зрине на весняний ліс дощ. Він теплий і короткий.
ІІ група
У евкаліптового дерева незвичайна  квітка з дерев’яними пелюстками. Пелюстки в бутоні зростаються разом і дерев’яніють, а коли квітка розцвітає, то  пелюстки у вигляді конусоподібної дерев’яної кришечки опадають на землю. Зате довгі численні тичинки у евкаліптів бувають різних кольорів: жовті, білі, рожеві і яскраво-червоні. Квіти без пелюсток дуже оригінальні і красиві. Зібрані в суцвіття, вони нагадують шовкові китиці від  розкішних завіс.
ІІІ група
Звіробій недарма отримав свою назву. Тварини, які скуштували цієї трави в сонячні літні дні, хворіють небезпечною хворобою, що залишає на шкірі виразки. Для людини звіробій небезпеки не становить, навпаки, є однією з найважливіших лікарських рослин – травою від дев’яносто дев’яти хвороб.
Індивідуальні завдання
Картка № 1.       Записати речення, виправивши помилки.
На вулицю через паркан та жовту акацію звисала велика, яблунева гілка.
Картка № 2.       Записати речення, виправивши помилки.
У Наталчиному саду росли білі червоні сині квіти.
Перевіряємо виконання завдань, додаємо до вінка незабудки і соняшник.
V. Рефлексійно-оцінювальний етап.
Учитель.    А зараз, щоб перевірити, як ви засвоїли матеріал уроку, пограємо у гру «Квіткова композиція». За кожну правильну відповідь група отримує світлину квітки. Хто збере найбільше квіток, той і виграє.
Незакінчене речення                                                          (Слайд13)                 
1)    Сьогодні на уроці ми розглянули тему…
2)    Однорідними є означення, якщо…
3)    Неоднорідні означення характеризують…
4)    Однорідні означення вимовляють…
5)    Неоднорідні означення вимовляють…
6)    Однорідні означення пишуть…
7)    Неоднорідні означення пишуть…
«Прес»: А зараз дамо відповідь на проблемне питання уроку                                                                                                                  (Слайд14).
Самооцінювання                                                               (Слайд 15)                          
Учитель.   Перед кожним із вас на парті лежать квітки трьох кольорів.
Червона квітка означає, що матеріал ви засвоїли на високому рівні і думаєте, що домашнє завдання зможете виконати без проблем.
Блакитна квітка означає, що матеріал вам загалом зрозумілий, але необхідно ще попрацювати над ним, щоб виконати домашнє завдання.
Жовта квітка означає, що матеріал вам не зовсім зрозумілий і ви потребуєте допомоги.
Оберіть ту квітку, яка підходить саме вам. Підніміть вашу квітку вгору. Що ж, вони прекрасні! Червоний колір переважає. Я сподіваюсь, що наступний урок допоможе виростити на вашій клумбі тільки червоні квіти. А для цього потрібно гарно попрацювати вдома.
VІ. Домашнє завдання.
На 4- 6 балів. Вивчити §23, виконати вправу 276.
На 7-9 балів. Вивчити §23, скласти 3 речення з неоднорідними означеннями, зробити їх синтаксичний розбір.
На 10 – 12 балів. Вивчити §23, написати твір-мініатюру на тему «Букет для мами», використовуючи речення з однорідними та неоднорідними означеннями.
Похвала і нагорода для всіх.
[url=http://mirgif.com/][img]http://mirgif.com/razdeliteli/7001.gif[/img][/url]
Який ви гарний клас! Ви уважно слухали на уроці, працювали як одна дружна команда. Ми все встигли зробити. Ви молодці! Дякую всім за роботу.
Презентація до уроку:

https://docs.google.com/presentation/d/1IC9y312j1kC8LM6wCxg4NZSGwzy3F6WDCtRkHd2Jn0g/pub?



Немає коментарів:

Дописати коментар